1. Biological colonization, including the development of non-invasive techniques based on quantitative determination of colour, for the early detection and monitoring of biological colonization on granitic rocks, and biofilm studies at the stone/air interface and stone microbiology.

1. Materials, including the physical and chemical-mineralogical characterization of stone material, in particular granite, and the characterization of metallic and non-metallic graffiti spray paints.

1. Bioreceptivity, including the re-understanding (outcome of its re-consideration) of the bioreceptivity concept (with an interest in studies of the newly coined term 'quaternary bioreceptivity') and the study of overlooked aspects (such as colour) in the patterns and drivers of biological colonization on buildings, involved in the bioreceptivity concept.

1. Green technologies, including the development of a graffiti bioremoval technology and new efficient and environmentally-sound public lighting to control biological colonization on urban monuments and structures.

Outreach

Jan 2021.Youtube
A cor e o patrimonio: casos prácticos dentro e fóra de Galicia

Jan 2021.Youtube
Debate. Que poden facer as técnicas de análise non destrutiva pola restauración e conservación do Patrimonio?

Jan 2021.Consello da Cultura Galega webpage
Os encontros monográficos sobre o patrimonio cultural reflexionan sobre a importancia e uso das tecnoloxías de análise

Dic 2020.COPE radio.
Podcast: 'Patricia Sanmartín nos cuenta los detalles del proyecto de iluminación inteligente en Santiago' (in relation to the CROMALUX project)

Sep 2020.GCiencia webpage.
Un cinto de carballos e castiñeiros para protexer os petróglifos en Galicia

Aug 2020.Newspaper La Voz de Galicia (Spain).
Hasta 8.000 petroglifos ocultos en los montes gallegos y a expensas del fuego
Una investigación tras los incendios de Vigo concluye que las frondosas protegen mejor estas piezas que pinos o eucaliptos

Feb 2020. La Sexta Noticias.
El musgo, aliado de los monumentos: científicos españoles descubren que no es perjudicial para la piedra

Feb 2020. Organizer of the theatre play and panel discussion for the "The International Day of Women and Girls in Science 11th of February” in the School of Biology (University of Santiago de Compostela).
Obra teatral 'Foto 51' y mesa redonda 'Muller e ciencia'

Jan 2020. GCiencia webpage.
Curros de pedra: o patrimonio que une Galicia e Cornualles

Jan 2020.Newspaper El Correo Gallego (Spain).
USC y Oxford estudan o patrimonio do monte de Froxán, en Lousame

Jan 2020. Universidade de Santiago de Compostela (USC) webpage (inside News section).
A pedra, altofalante do patrimonio cultural

Jan 2020.Newspaper La Voz de Galicia (Spain).
Las universidades de Oxford y Santiago realizan un estudio sobre el monte de Froxán

Jan 2020. GCiencia webpage.
O curioso verdello que cobre as paredes de San Martiño Pinario

Guest at the round table: 'International Year of the Periodic Table of Chemical Elements' (16/05/2019), within the cultural activities 2019 of the college Nuestra Señora de los Remedios (Santiago)

May 2019. GCiencia webpage.
Cara a unha correcta iluminación do patrimonio: harmonía e aforro (in relation to the Light4Heritage project)

Feb 2018. Invited post in Fitopasión (blog about algal research).
Las algas de las cavernas (in relation to the Light4Heritage project)

Jan 2018. Barrié Foundation webpage (inside Protagonists section).
Patricia Sanmartín, becaria de estancia de investigación de 2012: dirige el proyecto Light4Heritage (in relation to the Light4Heritage project)

Jan 2018. Newspaper Faro de Vigo (Spain).
Un plan pionero en Galicia usa luces led que frenan el ‘verdín’ en la arquitectura (in relation to the Light4Heritage project)

Dec 2017. Organizer of the Symposium: ‘New Perspectives for Heritage Conservation through Public Lighting’ in the School of Pharmacy (University of Santiago de Compostela).
Como conservar o patrimonio a través da iluminación pública, a estudo nunhas xornadas abertas ao público (in relation to the Light4Heritage project)

Guest at Efervesciencia (07/01/2018), radio program about Science in the RadioGalega. Podcast: 'Luz contra o verdello' (in relation to the Light4Heritage project)

Included in the list featured in Newspaper El Correo Gallego (Spain) of most influential Galician people of 2016

Included in the 2015 Calendar: Science has a woman's name (Equality Unit of the University of Vigo, Spain)

Jan 2014. Newspaper El Correo Gallego (Spain).
Unha investigadora da USC explica en México cómo eliminar grafitis de maneira biolóxica (in relation to the BioRemoGraf project)

Apr 2013. Newspaper Faro de Vigo (Spain) (inside 'Gallegos en la Cima' section dedicated on Sunday April 7, 2013 to Patricia Sanmartín).
Los investigadores deben estar en el mundo y llevar la ciencia a la calle

Guest at Efervesciencia (23/03/2013), radio program about Science in the RadioGalega. Podcast: 'Ás bacterias tamén lle gusta o noso patrimonio' (in relation to the BioRemoGraf project)

Jan 2013. Newspaper El Correo Gallego (Spain).
Dúas traxectorias profesionais vinculadas á USC, recoñecidas pola Fundación Barrié (in relation to the BioRemoGraf project)